Thursday, February 19, 2009

RAHSIA kehebatan Walt Disney- Siri 5

Meletakkan Pengharapan




Sudah menjadi lumrah, manusia selesa dengan perkara yang diketahuinya Walaupun kejutan kadang-kadang menggembirakan namun sekiranya kejutan yang menyusahkan tidak disenangi oleh seseorang. Contoh menunggu buah yang tidak gugur. Seperti di Taman Tema WD, mereka memahami karenah pengunjung-pengunjung. Oleh itu mereka meletakkan satu pengharapan buat para pengunjungnya.

Setiap pintu hadapan pusat-pusat tarikan orangramai, terdapat papantanda yang menunjukkan waktu menunggu iaitu berapa lama lagi pengunjung harus menunggu untuk sampai ke destinasi yang ditungg-tunggu. Oleh itu para pengunjung boleh membuat keputusan samada ingin ke tempat itu atau sebaliknya. Masa anda tidak terbuang begitu sahaja. Sebagai contoh sekiranya pengunjung ingin ke Space Mountain, anda perlu menunggu selama 90 minit lagi. Jadi pengunjung boleh memutuskan samada ingin pergi atau tidak.


Para pengunjung tidak peduli sangat sekiranya mereka tahu implikasi keputusan mereka. Walaupun masa yang dinyatakan untuk ke sesuatu destinasi lama namun kebiasaannya masa menunggu lebih singkat. Oleh itu maklumkan kepada pelanggan implikasi sesuatu urusniaga tetapi anda haruslah memberi cadangan penyelesaian kepada mereka. Dan biasakan pengharapan mereka kepada kita akan dipenuhi. Inilah rahsia kehebatan taman tema WD.

No comments:

Post a Comment